تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد | وضعیت شهر مشهد در بودجه ۱۴۰۳ چگونه است؟ خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد
سرخط خبرها

لزوم توجه مدیریت‌شهری به نوآوری اقتصادی

  • کد خبر: ۱۹۴۰۱۵
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
لزوم توجه مدیریت‌شهری به نوآوری اقتصادی
نوآوری اقتصادی ایده‌های جدیدی که نیاز‌های اقتصادی را بسیار مؤثرتر و کارآمدتر از جایگزین‌هایش برآورده می‌کند، روابط و مشارکت‌های اقتصادی جدیدی را نیز به همراه دارد.

در وضعیت کنونی، به‌ویژه در شرایط اقتصادی کشور و جهان که تأثیرگرفته از پارادایم‌های نوین اقتصادی است، نیاز به بازنگری سیاست‌های اقتصادی مدیریت‌شهری بیشتر احساس می‌شود. نوآوری اقتصادی از موضوع‌هایی است که در این اوضاع مدیریت‌شهری باید به آن توجه کند؛ نوآوری‌هایی که هم از نظر هدف و مقصود و هم از نظر ابزار‌های رسیدن به اهداف، از جنس اقتصاد هستند.

به‌نوعی نوآوری اقتصادی ایده‌های جدیدی که نیاز‌های اقتصادی را بسیار مؤثرتر و کارآمدتر از جایگزین‌هایش برآورده می‌کند، روابط و مشارکت‌های اقتصادی جدیدی را نیز به همراه دارد. در اقتصاد عنصر ویژه‌ای وجود دارد که در اوضاع کنونی باید برجسته شود و نقش مدیریت‌شهری در این حوزه تمرکز بر اقتصاد دانش‌محور، توجه به پارادایم‌های جدید اقتصادی و تحریک بازیگران حوزه نوآوری در حوزه اقتصاد شهری است.

این تحریک باید بر مبنای ابتکارات پایین به بالا و تمرکز بر خوشه‌های اقتصادی باشد و پیش از آن نیازمند ایجاد آگاهی از ظرفیت این خوشه‌های اقتصادی به مفاهیم اقتصاد شهری و هوشمند عمل‌کردن در طراحی، اجرا و برنامه‌های اقتصادی در حوزه مدیریت‌شهری است. از راهکار‌های تحقق این موضوع‌ها، سرمایه‌گذاری در تحقیقات بنیادی با مشورت بخش کسب‌وکار و لزوم مشارکت مالی در تحقیقات پیش‌رقابتی است و توجه به اقتصاد دانش‌بنیان در راستای شناسایی دارایی‌های نامشهود و به‌تعبیری ثروت‌های انباشته می‌تواند از راه‌حل‌های این مسئله باشد.

موضوع بعدی که بایسته است به آن توجه شود، تکوین نوآوری در تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی مدیریت‌شهری است. این موضوع به‌نوعی دخیل‌کردن مجموعه وقایع علمی و فنی نوآورانه در حوزه اقتصاد را شامل می‌شود و مقدمه نوآوری اقتصادی است.

نوآوری پدیده‌ای اجتماعی است و تکوین آن زمانی کامل می‌شود که از چهارچوب تئوری خارج و به جامعه وارد شود. واردشدن در جامعه به‌ویژه در نظام اقتصادی چیزی نیست مگر واردشدن به بازار؛ یعنی تبدیل‌شدن نوآوری به کالا، ثروت و فرایند. در پایان باید گفت نوآوری برای پیشرفت هر جامعه‌ای مهم است. محصولات جدید و نوآورانه استاندارد زندگی را افزایش می‌دهد و فرصت‌های جدیدی را برای بهبود زندگی افراد فراهم می‌کند. نوآوری اقتصادی نیز براساس توانایی خلاقانه در مدیریت برای دستیابی به ایده‌های جدید، محصولات و خدمات، بی‌گمان در این مسیر راهگشای مشکلات شهری در حوزه اقتصادی خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->